Nisha S Sandhu ”The Contemporary Walk”

maj 25, 2012

Just nu kan man på Galleri Thesaeus i Stockholm (vid Hornsgatspuckeln) se utställningen ”The Contemporary Walk” med målningar och installationer av konstnären Nisha S Sandhu. Utställningen invigdes i lördags av Indiske ambassadören Ashok Sajjanhar. Närvarande var också Iraks kulturråd Batool Al-Moussawi.

Nisha S Sandhu är född i Indien, men bor nu och verkar i Stockholm. Hon fick sin konstutbildning (M.A.) i teckning, måleri, freskomåleri och grafik vid Banasthali Vidyapith (Deemed University) i Indien. Hon har deltagit i ett flertal utställningar. Det här är hennes första separatutställning i Sverige. Jag har tidigare bara sett enstaka verk av Nisha, så jag var förväntansfull när vernissageinbjudan kom. Och jag blev inte besviken.

Nisha målar huvudsakligen i akryl på duk. På utställningen visade hon förutom målningar och installationer också några tryck, teckningar och pasteller.

I sin konst intresserar sig Nisha för existentiella frågor om Naturen, om livet. Hon försöker fånga spänningarna mellan de positiva och de negativa aspekterna av Naturen och Moder Jord, mellan de skapande, uppbyggande och de destruktiva, nedbrytande krafterna. Frågor om liv och död, om början och slut.

Nisha utgår från naturen, från landskap och stadsmiljöer. Hon abstraherar, löser upp dem bit för bit ända ner till molekylnivå. I sina kompositioner arbetar hon ofta med cirkelformer delvis upplösta i punkter. Punkter finns på olika nivåer i hennes målningar från cirkelformer i kompositionernas grundstruktur genom de olika lagren upp till ytan, där punkterna kan ligga som droppar över landskapen.

Detta arbetssätt att medvetet arbeta med punkter för in rörelse i målningarna. Det ger dem djup och en textur som tycks göra hennes verk tredimensionella.

Nisha närmar sig samma problematik på ett lite annat sätt genom sina installationer. Här går hon ett steg längre. Hon låter bli att spänna upp sina målningar. I stället hänger hon upp vissa av dem direkt i dukens ena hörn, andra rullar hon ihop till koner och hänger upp.

Några av dessa verk, de större, låter hon inta hörnen, där de får hänga majestätiskt, vackra med sina abstrakta mönster. Bredvid sitter små tryck av bilderna så man kan se motivet i sin helhet.

I ett annat rum finns en mängd små koner uppsatta på väggar, golv och tak. De är alla olika, individuella i lite olika storlekar, alla lika vackra. Var och en av dem ser ut som de är på väg. De tycks ta sig fram på sitt sätt, välja sin egen väg över golvet, taket, väggarna på väg mot fönstret, ut mot ljuset. Denna fantastiska installation ”The Contemporary Walk” har givit hela utställningen sitt namn.

Nishas verk är komplexa. De utstrålar mycket energi och rörelse samtidigt som de har en lågmäld ton av inre stillhet, som livet självt. Hennes val av färger i respektive verk följer detta. Framför allt i Nishas senare målningar syns mer harmoni mellan det inre och det yttre, mellan det individuella och naturen.

”The Contemporary Walk”, både titel och konstverk, är tänkvärd. För mig handlar det om allas vår personliga väg genom världen. Om att gå, att inte blint rusa med i dagens tempo, utan att gå med öppna ögon, betrakta, reflektera och aktivt förhålla oss till det vi ser, till livet i sin helhet.

Hoppas vi snart få se mer av Nisha S Sandhus konst. Utställningen på Galleri Thesaeus håller på till torsdag 31 maj. Missa inte att möta ett unikt och berörande konstnärskap.

2 Responses to “Nisha S Sandhu ”The Contemporary Walk””

  1. lenabn Says:

    ser verkligen häftigt ut !

  2. anitaelgerot Says:

    visst gör det, och ännu häftigare är det att se det IRL


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: