Polarpriset till Patti Smith 2011

maj 5, 2011

Årets polarpris delas mellan Patti Smith och Kronos Quartet.
Den amerikanska stråkkvartetten Kronos Quartet hade jag tidigare inte hört talas om, medan Patti Smith har följt mig genom åren.

Motiveringen till Patti Smiths pris lyder: ”Genom att ägna sitt liv åt konst i alla former har Patti Smith visat hur mycket rock´n roll det finns i poesin och hur mycket poesi det finns i rock´n roll. Patti Smith är en Rimbaud med Marshall-förstärkare. Hon har ändrat sättet en hel generation ser ut, tänker och drömmer. Med hennes unika artistsjäl bevisar Patti Smith gång på gång att folket har makten.”

Artisten, författaren och bildkonstnären Patti Smith föddes 1946 i Chicago. För mig var hon från början mest känd som rocksångerska och låtskrivare. Hon gjorde ett omtalat första framträdande 1971 i Poetry Project i S:t Marks Church när hon läste egna dikter ackompanjerad av elgitarr – ingen hade någonsin spelat elgitarr i den kyrkan. Några år senare (1975) kom hennes första album ”Horses”, en fantastisk debut, som hon följde upp trettio år senare (2005) med en nyinspelning av skivan. Den gavs ut som dubbel-CD tillsammans med inspelningen från 1975 och med samma omslag som tidigare. På omslaget finns bilder av henne som togs av fotografen Robert Mapplethorpe. De levde tillsammans och skapade konst sida vid sida. De fortsatte att vara nära vänner även efter att de separerat.

När Robert Mapplethorpe senare insjuknade i aids lovade Patti Smith honom att en dag skriva ner berättelsen om dem. Boken blev ”Just Kids”, som förra året kom ut på svenska. Med (den inbundna) boken följer en CD-skiva med starka låtar av och med Patti Smith. Boken handlar om deras liv i 1960-, -70- och -80-talets New York, om ett liv i kärlek, vänskap och konstnärligt skapande.

Förutom att spela in ett antal skivor har Patti Smith har skrivit flera böcker. Bl.a. kom diktsamlingen ”Oskuldens tecken” ut på svenska förra året.

Bildkonstnären Patti Smith är kanske mindre känd än rockikonen, men hon började tidigt teckna och göra collage och upptäckte senare fotografi. Hon hade sin första utställning med teckningar redan 1973. Hon arbetar brett i olika tekniker som teckning, screentryck, installationer och fotografi.

I en längre intervju i konsttidningen Art Press 2008 inför en konstutställning i Paris berättar Patti Smith om sin uppväxt i ett strängt religiöst hem. Man läste ofta bibeln och missionerade. När hon var 12 år upptäckte hon Picasso och tyckte att det var det största hon sett i sitt liv. Hon ville ägna sitt liv åt att göra det som han gjorde, bli som han, så hon bestämde sig för att välja Picasso framför religionen. Senare insåg hon att det snarare var en revolt mot all slags organiserad religion än mot religiös konst och Bibeln, vilka intresserar henne.
Om sitt konstnärskap säger hon bl.a. ”Jag älskar linjens kurva och jag älskar språk och ibland möts de. Linjens poesi men också linjen i sig själv, ren…. Jag älskar att berätta historier…. Det är en drift, jag vet inte vad jag skall kalla den, en lycklig sjukdom. Jag minns inte en dag när jag inte har skrivit en rad, tecknat något, fotograferat, strukturerat en idé. Det är mitt liv.”

Patti Smith har varit i Sverige tidigare. Bl.a. uppträdde hon 2008 på Stockholms jazzfestival. Hon berättade då att hon har sina musikrötter i bl.a. John Coltrane och Miles Davis. Förra året var hon en av artisterna på Peace & Love-festivalen i Borlänge.

Några kommentarer i pressen om Patti Smith och Polarpriset finns bl.a. här, här, här, här och här.

Den 30 augusti är Patti Smith i Sverige för att motta Polarpriset. Tills dess lyssna på hennes musik, läs hennes dikter, läs boken ”Just Kids”. Gör det.

One Response to “Polarpriset till Patti Smith 2011”


  1. […] Smith i Stockholm där hon  till min glädje fick motta det prestigefyllda Polarpriset. Dessutom gav hon en bejublad konsert på Konserthuset. […]


Lämna en kommentar